I Oskuldsland






I oskuldsland. I självmordsland. I oskuldsland kan man inte säga på det sättet. Det där fullständigt uppriktiga sättet. Man måste förminska sig själv. Noggrant. För att inte uppröra någons åsikter. Om bergssjöar och Folksamförsäkringar. Och pengar är allt. Inte bara den elaka, profitsökande verkligheten, utan även mentaliteten, idealen. Ingen kan låtsas men alla spelar teater. Du är som Kinas regering. Du kastar bajs på mig.

I oskuldsland regnar det alltid, och det är inte sånt ljummet strilregn som doftar mandelkakor, älskade regn, som rinner nedför smalbenen, utan oljeaktigt, smaskande äckelregn som får fötterna att stinka mögel. I oskuldsland tuggar man sönder sin egen underläpp på bussen och ser ut som en idiot. I oskuldsland är trädkronorna svullogröna och dagsljuset öststatsgrått. I oskuldsland blir man censurerad vid matbordet. Här är alla alltid besvikna på en. Här finns det alltid något man kunde ha gjort bättre. Välkommen hem, älskling!

Jag ska införskaffa en ny klänning. Något väldigt skirt. Som lungsäckarna på ett halvutvecklat foster. Ett sprött och glasaktigt nattlinne. Gåshud och nagellack och vämjeligt rosa. Hej.  

I oskuldsland sitter man inne i sitt vitaktiga, flickiga rum och det är så rent och böckerna ligger i prydliga högar, skakar av någon slags ångest och stirrar ut i inget. Det är så här det känns att vara bunden inuti sig själv. Ett stycke biff. Skakar galler. Ångest ångest ångest.   

I oskuldsland finns det alltid något annat man kan göra, något mycket bättre; fokusera, effektivisera, prioritera. I oskuldsland är det en ful tanke att bara vilja försvinna. Fotbollssmack på näsbenet och hånskratt och kobenta missfosterfötter. Jag behöver verkligen koncentrera mig på att sluta ett elavtal just nu. Jag måste plita ned mer skrift om Frankrike och försöka inbilla mig att jag fortfarande är kvar.  

Ett överblivet, visuellt fragment av en dagdröm, en kattögsklippa, en bränd snutt, mjukt softat ljus och massa klassikt, indiehipster-Zooey-Dechanel-tjafs, blåsa maskrosor i ansiktet på någon och nysa och glo på molnens hovar och äta blåbärspaj och elda tomtebloss i slagljuset och skriva skriva skriva och hitta på en massa saker som ingen annan någonsin tänkt på förut. Invänta solnedgången genom en slöja av olovlig, ljuvlig nikotinrök. Köra åtta gånger snabbare än den tillåtna hastigheten på en flottblank hamngata, vattenplaning och guldinfattning, stinker torrlagda mollusker, mitt i natten, alltid mitt i natten, och bara skratta åt det.      

Jag är inlindad i en filt och en stormtät yllerock men ändock fryser jag som en pensionär med ledproblem. Alla kniper de käft. Alla hatar varandra här. Så instängda alla är. Fast sådant får man inte säga i oskuldsland. Vi är så lyckliga lyckliga lyckliga. Desperata trettionågonting kvinnor som inte vet sitt eget bästa. Jag vill inte. Jag ska aldrig. Aldrig aldrig aldrig. Jag ska aldrig ställa mig i kö och längta efter sådan här skit. 
   Jag lyssnar på We shall overcome och gråter mig till döds. I am not afraid, I am not afraid, I am not afraid. Inga fjortispip, utan gruvlig prestationsångest ångest ångest ÅNGEST. Ett monster i magen och hjärnan full av hål. 

Punk var bra för mig. Jag måste börja knarka punk igen. Jag behöver en bästa kompis med bultande, sönderpiercat hjärta som kan vara arg åt mig dagarna i ända då jag inte orkar själv. Jag måste pumpa mig själv full med det där raseriet jag gick omkring och filtrerade, ett halvår, det som gjorde mig nyfiken och balanserad men som aldrig stannade kvar och blev beskt. Det är helt okej att inte orka allt. Det är helt okej att inte vara perfekt. Det är helt okej att ditt hår blir rakt när det regnar. Din mage är platt. Du är vacker. Du behöver inte vara rädd.  


Hjärtan över i-na. Enhörningar, finns dem? (I så fall vill jag ha en). Dagarna kommer och går i stopmotion. Solfläckar på näthinnan. Löven faller och någon sågar ned ett träd. Prata med mig. Skicka hemliga meddelanden till mig. Spela det här genom telefonen till mig någon gång.

Jag säger att jag mår dåligt. Riktigt jävla illa. Ber om råd. Ber om att få hjälp. Ryck upp dig. Jag vill inte hjälpa dig. Du förstör min dag. Min kontorslandskapstrista, kärnfamiljstrista, grytbitar och potatis-dag. Jag mår bara dåligt av ditt gnäll. Dina sorgsna ögon äcklar mig. Gå och läs en bok eller något. Stackars, stackars mig. Gå och dö. Du bara en artonårig best med psykologiska problem och seriösa daddy issues. Du är bara en fis i oskuldslandets fantasirymd.

När jag ska skildra förälskelser gillar jag att beskriva dem som förödelse, kemiska formler, heroin och latinska namn på kroppsdelar, djur och växter. Jag ältar varningstecken, baksmällor och svordomar och det är inte för att mitt ordförråd brister. Helvetes jävla skit. Fan vad jag hatar allt.


Kommentarer
Postat av: Olga

Jag tänker rita en bild. Du kommer troligen aldrig se den, och den kommer inte blir så fin, kanske inte ens bli av, men jag kommer tänka på dig när jag ritar den. Vareda skevt blyerts-sträck. Den kanske blir ledsen, för du är ledsen. Den kanske blir så. Nu vill jag ta bort allt jag skrev för det är fånigt men ju mer ord jag skriver, desto mer kanske det hjälper? Jag prövar. Hoppas det hjälper, för jag vet inte riktigt vad mer jag ska göra. Jag vill gör dig lite gladare. Tror jag. Får jag det? Jag tänker försöka.

Jag försöker. Försöker fortfarande. Försöker.. försöker... försöker.. Det... Jag är inte så bra på det här. Youtube-klipp, man blir glad av youtube-klipp, eller hur? http://www.youtube.com/watch?v=o31pmwWNUww&playnext=1&videos=IobuM6BBGXU

Den... kanske inte.. jag prövar igen. http://www.youtube.com/watch?v=bAucG0QmC4A&playnext=1&videos=q1a5q8exbeg DELFINER. Nu ska jag gå upp på mitt rum och tänka så hårt på dig som jag kan. Blunda hårt tills det göt ont, skicka telepatiska vågor av tröst och regnbågar. Jag kommer tänka lite på delfiner också, men mest på dig. Jag ska försöka.

2010-08-18 @ 22:31:19
URL: http://valrost.blogg.se/
Postat av: denise

du är så himla duktig. jag vet inte vad mer jag ska säga. jag hänförs varenda gång.

2010-08-19 @ 16:16:44
URL: http://coloursoftheworld.blogg.se/
Postat av: Koråånen

uh?

jag tänker inte skriva något emotionellt, men om du vill vända dig till någon som vet, vet exakt, vad smärta är, så snälla prata med mig. jag är fin på att lyssna.

2010-08-19 @ 18:12:48
URL: http://nordeacorone.blogg.se/
Postat av: Denise

(åhhh. shit vad underbart. dör lite över att jag inte fick se det där. kent är ju så fantastiska.)

2010-08-21 @ 12:11:00
URL: http://coloursoftheworld.blogg.se/
Postat av: Isabelle

åh käraste izziebella. jag vet, jag ska inte försöka skriva några känslosamma, tragiskt ohjälpande ord. andra har gjort det mycket bättre. Olga skrev ju jättegulligt.



jag hatar när andra säger "jag vet precis hur du känner, jag förstår allting" - jag tycker aldrig att nån förstår ett jävla skit. ingen jävla människa på hela jävla jordklotet. så kände jag ganska ofta förut. och det skrämmer mig lite att de ångestattackerna börjar återvända, om än i små doser.



men du. du. du. jag tänker på dig. sagoberättare, jag räknar upp dig som en av mina favoritförfattare och jag vill ofta bara fly in i dina ord. jag brukar gömma mig där och hoppas att du ska titta fram och visa mig något nytt. för det är alltid något nytt som jag inte sett, känt, hört, smakat eller luktat på förut. varje gång.



kram och puss, puss och kram, tänker på dig hela dan.

2010-08-21 @ 12:41:19
URL: http://isobelskareng.blogg.se/
Postat av: Olga

Förlåt att det tog sådan tid, jag brukar inte titta till min blogg så ofta.

Bilden jag målade till dig blev en väldigt ledsen, vårtig, ful, säl som ser lite ut som en gammal gubbe. Det finns en tucsh-klump i hans ena fena, jag hörde nämligen fladdermössen i skogen utanför fönstret och var så stilla jag kunde för att höra vad som sa. Den har Tv-antenner som sticker ut lite varstans och en ruta inoperead som visar hans puls. Knappar som man kan trycka på. Av och på. Snabbare och saktare. "Sosadsosad" upprepas gång efter gång och går in i en spiral som liknar en pratbubbla. Omkring honom regnar det ögonfransar. Jag vet inte om du skulle tycka om den, jag målade den över veckodagarna i min almenacka. Jag tänke på dig i alle fall. Jätte mycket. Mer än jag någon tänk på en människa jag inte känner innan.

Hoppas du mår bättre nu. Om det hjälpte får du skriva till mig igen. Det var fint.

2010-08-28 @ 19:34:20
URL: http://valrost.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0