Alltings början och slut

 
 
Jag har en första mening. Jag har en första mening. Jag har en första mening.

 

I

 

Vi vill inte se, men vi vet. I denna tröga, dämpade tystnad bor ansikten. Dess konturer tänds plötsligt likt gaslågor i tomhetens gråblå katedral, för att i nästkommande sekund flimra till och försvinna helt. De är malar, snöflingor, svävandes i en föränderlig öken, i ett palats med osynliga väggar, och de iakttar oss, dig och mig, illvilligt, medlidande, då vi föds, faller och dör, likt detta universums himlakroppar. Inte ett enda kvarvarande tecken av ansiktens närvaro finns kvar att famlandes gripa tag i, då de tvärt upphör att vara i ett rum för att ta vid i ett annat, lika självklart, lika flyktigt.

   Ansikten är ditt liv. De sörjer och de viskar hetsigt och desperat, det skulle kunna vara vädjanden, men du kan omöjligt veta, för du begriper inte ett ord. Från dess klanglösa melodi vill du värja dig till varje pris, då allt du hör är kvävt mummel, vattentryckets ihärdiga gnissel, ren huvudvärk. Bara vetskapen om ansiktens existans plågar dig till det yttersta, för du vill verkligen inte se vad de har att visa dig i detta avslutets stund. Ansiktens blickar bränns mot din hud, du tvingas till ett möte, dess känslokallhet försöker förgäves uttrycka varma uppmaningar gentemot dig. Plötsligt finns det ingen materia mellan er, inget vatten, ingenting, och det känns så innerligt, så intimt, rent köttsligt. Stumt försöker du nu uttrycka din bekännelse, be om förlåtelse. Du grimaserar och gestikulerar så gott det går medan golfbollsstora syrebubblor forsar ut från felande glipor mellan dina läppar, flyendes ut i den gråblå bakgrunden så fort de möjligtvis kan. Du vill själv tro att ansikten utrycker ånger, men du inbillar dig. Allt du får till svars är samma enerverat oförståeliga mumlande.       

   Mycket långsamt, så långsamt att det knappt märks, vrider du ditt huvud från sida till sida, ditt hår vajar glänsande på rörelsen som en anemon. Förtvivlad känner du hur du bit för bit ger upp för bottenlöshetens räkning, ett andetag åt gången, ett finger i taget. Då du nått en viss punkt släpper du helt. Du svävar stillsamt, ögonen vidöppna, och du kommer till insikt.

   Ansikten talar ett språk du en gång själv kunde behärska flytande i dina drömmar. Detta underbaraste av språk, dessa drömmar, de förspilldes jämt med bortslösade dagar, det antal du förutbestämt fått till ditt förfogande, tillsammans med allting du i dessa dagar, i drömmarna, höll kärt, alla du någonsin älskat, i ömmaste förtrolighet, genom avståndets plåga, och allting förgäves. Ansiktens viskningar tilltar i styrka, men framställs i dina mäskliga öron endast mer obegripliga, och djupt olycklig inser du att ansikten inte kan hjälpa dig längre, att ditt öde slutligen är slaget i sten. Din vilja att vända tiden, att göra om, klippa sönder, har aldrig varit så stark, men i detta sista rum finns endast plats för efterklokhet och samvetskval. Du har förlorat ditt liv, och du har tillåtit dig själv att göra det. Med tårar i ögonen blottar du alla illusioner. Den heta, kristallklara kroppsvätskan från dina ögonvrår förorenar din kyliga, täta kokong. Ansikten böjer sina huvuden i ett ögonblick, i tystnad och sorg, du vill uppfatta det som en tacksägelse, ett viktigt meddelande, men ingenting händer egentligen. Ansikten möter dömande din blick för sista gången, och försvinner sedan för alltid undan mänsklig åsyn.  Du sväljer din meningslöshet, och du sluter ögonen, inte tillfreds, men accepterande. Du är ensam. Det är såhär det måste bli. Vissa saker är människohjärtat inte menat att förstå.

 

Genom en blick som inte är mänsklig ser vi hur den vidsträckta havsbottnen breder ut sig inunder.

 

 


Kommentarer
Postat av: oroshjärta

Urvacker text<3

Svar: Tack-tackeli-tack! <3 <3
Allting är poesi.

2013-03-20 @ 08:26:28
URL: http://hornsgatanminauorta.blogspot.com
Postat av: Isabelle

Izzie, jag vill slåss för den franska motståndsrörelsen under andra världskriget och jag vill bo i en våning (eller vindsutrymme) i något av arrondissementen och leva på ord och papper och Paris soluppgångar och solnedgångar, på böcker från bookinisterna och källarsalonger med sammetsdraperingar där man dricker rödvin, och picknickar i kanske Jardin du Luxembourg och delta i hetsiga diskussioner på kaféer och slösa bort eftermiddagar på uteserveringar.
Uppsala har lite sol men ingen vår och pollen kväver mina andningsorgan. Orkar inte.

Svar: Paris ska komma, käraste, för det är vår gemensamma, knastriga fantasi, vårt evangelium, ett nostaligiskt minne som ännu inte har skett, och det är verkligheten jag väljer att tro på. Det är ingen idé att jämföra sig med andras schablonmässiga tillvaro, för till skillnad från dem som ser Paris som en gul stad, en plats där trafiken är minimal, där ett rikt intellekt är billigt köpt likt en maträtt, där ord som flanera och botanisera förekommer, så ser vi Paris som en levande varelse, en vacker, dyster, fascinerande entitet, som då vi jagar spöken i parker, som då vi sitter i ett öppet fönster och fryser under samma filt och dricker rödvin äntligen ska komma att befria oss, ska göra våra liv till konstverk. Picknicks är obligatoriskt, liksom jazzklubbar och soluppgångar. Addera rotsakssoppor, coq au vin och nybakt bröd. Addera tunnelbanans allmänna atmosfär, dess lukt, sönderkrackelerade fasader, järnvägsstationer, söndervittrade jugendaffischer för tvål, fuktig flodvind genom otvättat hår, genom träden. Jag är så ledsen att du måste vara allergisk, käraste. Min egen allergi kickar inte in förrän i slutet av maj, men jag vet precis vad du går igenom. Ta din medicin regelbundet och badda ögonen och näsan med (kokat och svalnat) vatten! Jag brukar ta ett piller som heter Betapred då mina allergiska reaktioner blir för outhärdliga och jag får andningsproblem. Hmm, ja, man vet ju aldrig.
Jag känner att vi borde träffas nu (och med nu menar jag när pengar typ finns att tillgå) och typ ha värsta författar-kollektiv-brainstorm tillsammans. Och fika och dricka vin.
Allting är poesi.

2013-04-04 @ 12:33:04
URL: http://isobelskareng.blogg.se
Postat av: Isabelle

Åååååh men exactement! Paris är en levande entitet! Chérie, du målar upp fantasin med konkreta ting så att jag nästan kan smaka på rödvinet, trängas i tunnelbanan och se utsikten från det öppna fönstret över ett soligt/molnigt/väderoberoende vackert Paris. Vårt nostalgiska minne som ännu inte har skett, men som ska komma att slå in likt en dröm i framtidens bästa dagar! Jag kliver in i vår gemensamma fantasi och tänker inte kliva ur förrän jag har Paris gator under mina fötter. Du gör mig pepp på livet mon amie! (Söndervittrade jugendaffischer för tvål, så estetisk är aldrig tvålreklam nuförtiden!) Allergi är så hemskt, vad otroligt trist att du också är drabbad! Visst blir man tvungen att vara lite mer på sin vakt gentemot våren? Jag ska ta min medicin regelbundet, det är det allra bästa tipset. Jag vaknar till Kestine, det är också ett piller. Betapred känner jag inte till, det kanske är ännu mer effektivt!
Jag känner också att vi borde träffas nu, om än i mån av pengar, men vet du, jag ska med största sannolikhet till din stad Göteborg inom en snar framtid! Skulle du ha lust att träffas då? Och jag ska dessutom åka på Way Out West i augusti, är du kanske i staden då?Men ett författar-kollektiv-brainstorm låter heeeeelt ultimat! Med fika och vin låter det bättre än bäst. Det måste vi ordna! Mycken kärlek till dig!

Svar: Herma-ferkin gerd!! :O Om du ska till Göteborg så måste vi absolut träffas! Det är tamejfan på tiden, liksom!! Seriöst, inget skulle göra mig lyckligare! Tyvärr kommer jag vara i Borlänge i Augusti, sad face, förutom typ en helg när jag och min vän Karin ska se Pink Floyd (eller, den delen som är kvar, typ) som ska spela the Wall på Ullevi. Uppdatera mig för fler detaljer!
Allting är poesi.

2013-04-05 @ 15:57:42
URL: http://isobelskareng.blogg.se
Postat av: Isabelle

Oooh har inte sett ditt svar tidigare! VI MÅSTE ABSOLUT TRÄFFAS! Jag ska uppdatera dig med restider, gud vad häftigt att se Pink Floyd! Jag skriver på fb snart! Kraaamar

2013-04-13 @ 14:04:22
URL: http://isobelskareng.blogg.se
Postat av: Malin Aurora

Fantastiskt vackert<3

2013-05-14 @ 10:31:19
URL: http://vildblommor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0