The rock of the world is founded securely on a fairy's wing






This is us.


Vi är the greatest song in the world.
Så jävla coola i mörka solglasögon och Chesterfields instuckna i överläppen. Champs Élysées var aldrig detsamma efter vår slackerpromenad längs dess dieselångande, diamantinsatta majestät.

Jag springer tillbaks till dig och jag är inte rädd längre. Jag var tvungen att yla till musiken, andas högt bakom nedvevade bilrutor där sommaren sköljde in med alla sina cykelställ och lupiner.


För första gången känns det nästan, otroligt så som det ändå är, att det tar emot, lite som en vaccination, att resa till Frankrike. (Symboliken being att kommer att vara obehagligt men värt det). Samtidigt känns en uppsluppen flykt till moderlandet-där-regnet-luktar-sockerlag som det enda rätta att göra en tidpunkt som denna. Det jag egentligen vill är att kunna plocka upp dig i handen och smyga med dig i kjolfickan, för att sedan, under sprakande glitterkaskader i parkernas dunkel, skifta dig tillbaka till hundranittiotvå centimeter igen, ta din hand och viska att nu är vi framme. Jag vill ta med dig till Paris, visa dig vartenda administrativt palats, varenda kringelikrok och varenda strykarkatt så att du förstår varför jag hittar överallt, varför jag måste leva där, gå med dig längs rues och passages och quais och lumiéres, krama din arm och diskutera världspolitik, peka på skönhetsfläckar och skratta extatiskt i slow-mo.   


Världen är en återigen en underbar komedi till bossanovamusik, fnittrande filmstråkar och frukost i berömda juvelerarbutiker. Klocharderna dricker samma vin som jag, på samma makadam.


How wonderful life is, now you’re in the world.


Medan festen rasade nedanför, medan jag hulkade med ett klafs och spydde köttfärssåsgift, strök du mitt hår sade att du älskade mig. Och jag vet inte om jag grät för att hela situationen var så bisarr och pinsam eller för att du enligt uppoffrande mått mätta egentligen visat mig den ultimata gesten av tillgivenhet (som inte innefattar fysiskt lidande). Du såg förbi mitt exponerade maginnehåll.


(Och jag älskar dig, som i mer än vänner, så jävla mycket tillbaka. Och jag har aldrig sagt det till någon och verkligen fattat vad i helvete det innebär.)


Du luktar som solen luktar då badkläder torkar på stranden.


Ligger med huvudet i ditt knä och berättar, medan jag studerar linjerna i din hand. Vi diskuterar frihet, du och jag, mitt favoritämne, och lever i ett samförstånd av nördighet och skruvad förståelse. Han passar perfekt i min koreapaj, min Prometheus. Som askungens fot i glasskon.

Jag kan inte sova numera. Ligger på rygg. Hjärtat bankar ut genom mellanrummet där revbenen delas. Vänder mig på mage. Hjärtat bankar ut mellan skulderbladen. Förväntansfull och har egentligen inga förväntningar på något. Varje natt känns som natten innan en lång resa till Afrikas mörkaste hörn.


Han lär mig att spela gitarr. "Jag ska lära dig alla ackord, allt, tills jag inte kan lära dig mer och du blir bättre än vad jag är". Och jag strök dig över örat och ned över skäggstubben och kände mig så glad utan motstycke, i hela inuti, att jag nästan blev ledsen.


Hennes värld består av danser i underkläder till brölande rockmusik. Hon vill inte få ordning på sitt liv, vill vara en slarver in love och äta nudlar och kyssas och bli kysst och fördärvad.


Och jag har aldrig varit så lycklig som när levde under duntäcken i en rosa säng, när min underläpp blödde och jag var mitt fulaste och samtidigt vackraste hippiejag. Där du smakade fjärilsnatt och där jag vaknade och där du såg ut som en dödligt sårad prins, där jag lade handen på din arm och du vaknade och log och jag dog istället.  


Jag vill ingjuta mig själv i cement med dig, kyssandes.


My huckleberry friend, the end.

 


Kommentarer
Postat av: Moa

Hej. Ville bara säga att du är min bästa blogg just nu. Läser dina blogginlägg gång på gång, och det är så bra så jag dör. Bara så du vet!

2011-07-17 @ 19:49:33
URL: http://alfapet.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Jag är så glad för din skull. Ta med honom till Paris.

Kram

2011-07-18 @ 17:00:26
URL: http://isobelskareng.blogg.se/
Postat av: clara

Mår så bra av att läsa det du skriver.

2011-07-19 @ 18:32:58
URL: http://clarasklubbland.blogg.se/
Postat av: Erika

Du är grym! Skriver som jag vill men inte kan.

2011-07-20 @ 19:53:23
URL: http://aldieb.blogg.se/
Postat av: oroshjärta

Ytterligare en underbar text.

2012-11-24 @ 08:26:09
URL: http://hornsgatanminauorta.blogspot.com
Postat av: Isabelle

Så, så, SÅ bra är det här. Är allt du skriver. Kram vackra du.

2012-11-26 @ 10:28:20
URL: http://isobelskareng.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0