Bärnstenssol






Korridorerna, dessa korridorer höljda i skuggor, fylls återigen med sorl och smällande i plåtdörrar och vanliga dörrar och oavsedda knuffar och papper som flyger och falska skratt och äkta skratt och leende ögon och ödesstigra matematikångest-suckar. Sneakers, basketkängor, sandaletter, loafers, sportskor och resårballerinor smattrar i ett omkastat men ändå monotont brus, påväg mot aulan där bärnstenssolen tränger in genom fem-meters-fönstren, där solkatter dansar omkring mellan raderna av biografstolar klädda i blodapelsin. Furupanelerna på väggarna, den bruna färgskalan med klickar både orange och clementin, pelare av dammkorn som svävar i luften likt miljontals minimala dagfjärilar... Samtligt andas 70-tal, Coppola och sepiatoner i motljus. Jag romantiserar lätt vanliga ögonblick. Men det känner ni nog till vid det här laget. 
   Rektorn säger Välkommen och någonting om att sommarlovet är till en ända (ja, tack du, det vet vi), att vi ska jobba ännu lite hårdare i år allesammans (Tah!) samt någonting som ska förställa peppande ord. Jag minns mycket vagt. Totalt oinspirerande som alltid.     
   Tillbaka i välbekanta rum har de föregående månaderna plötsligt försvunnit i djupt tankemörker. En plötslig aning av déja vu, eller om det är något annat, får mig att känna som om vi aldrig gick härifrån. Det har tagit en hel vecka att komma över chocken att jag faktiskt inte är en färsking längre. (Och att tvåorna är treor nu. Och att de riktiga treorna är pensionerade.) Att det snart är min tur att lämna vaggan för alltid och att jag är rädd för jag vet inte vad som kommer efter. Vet vad men inte hur.

Jag skriver fel klassnummer på dokument och inlämningsuppgifter och går till fel skåp på morgonen. Glömmer bort busstider och har inte lärt mig schemat utantill än. Är obekvämt klumpig i kvardrat.
   Läser Frukost på Tiffany's för femtonde gången medan Biologin ligger ouppslagen bredvid. Köper skivor för sommarjobbslönen som gör att det pirrar inuti och försöker samtidigt spara till brokadklänningen som hänger i Stockholm. Dricker kopp efter kopp av vattnig men billig varm choklad på biblioteket med trevligt, intressant sällskap och mår bättre än på veckor. Blir så uppsluppen i en diskussion om blockbuster-böcker, rivaliserande skolor och världsalltet med den sötaste flickan av dem alla på textkommunikationen och inser att jag fått en ny vän. Lyssnar på en rare version av den här och minns sommarens brandgula nätter.  

Orkar inte intressera mig för den linjära funktionen eller cellens anatomi.
 Om ändå allt kunde vara lite mer såhär. (Allt skulle liksom kännas lättare då.) 
   Lutar fascinerat hakan i handflatan under psykologin, bläddrar frenetiskt genom kapitlen om drömmar och perspektiv och varat och detet i läroboken och blir besviken på mig själv då jag inte nickar och ropar: Ja, jag känner till Sartres filosofi! när tillfrågad. Finner ny respekt i vår något excentriska engelskalärare då hon börjar prata om Bob Dylan, Lennon och Jackie O. Rodnar nästan av engagemang, inspiration och beundran på svensktimmarna i favoritsalen med fönstren mot innergården.
   Jag drunknar i min mp3-världs vackra konturer med blicken på på skolgården utanför fönsterrutan, lummiga aspar och ekar , rökhörnan, den knöckliga asfalten och nästan-sol-men-inte-regn. Pladdret om negativa tal och EU-s jordbruksregler kan inte nå mig utan kondenseras som vinterandedräkt i luften. När snön smälter har jag vant mig. Förhoppningsvis.

Meningen med livet






Klockan en-kvart-till-tåget-går sitter vi inklämda på den svettigt sprängfyllda Skansenbussen som olägligt sitter inpetad mellan röda trafikljus och taxibilar som står på tutan. Ute är det mulet och grått, puffigt gröna träd och mäktigt utsirade stenbyggnader. Portvalven täckta av keruber, Royal-Tenenbaums-tornen med spira och de jugendsvängda gjutjärnsräckena får mig att gapa. Ingenting av deras like finns att skåda där jag bor. Där allra högst upp skulle man minsann tapetsera med chintz, dekorera med böcker och lyssna på vinyl. "Det är nog dyrt att bo där" säger Oliver och pekar på ett burspråk som ser alldeles särskilt rapunzel-aktigt ut. Jag nickar. Måste han sätta ord på det jag tänker? Kommer aldrig att ha råd och kommer förmodligen aldrig att passa in heller. Gucci står ju liksom utsällt i silverkantade valvfönster på bottenvåningen. Svarta, snortighta kläder mot kliniskt vit bakrund, oinspirerande, torrt bedrövande och trés, trés fahionabelt. Aldrig i livet va?
    Jag sitter jag i knäet på Karin, trycker i mig tivolipopcorn och panikar smått utav hunger och tidspress. Varje gång bussen bromsar slungas jag tvärs över sätet i famnen på Oliver. Han puttar tillbaka mig, muttrar lite och slumrar sedan till igen. Jag har aldrig sett honom jäktad i hela mitt liv tror jag, det är smått fantastiskt egentligen. Han lyckas alltid hålla sig lugnare än en kraftlös älg, oavsett vad som händer runt omkring.  
   Adrenalinet ifrån fritt fall och kastandes hit och dit på färgglad räls sitter fortfarande kvar inuti, spritter och bubblar, vi är sorglösa, glättiga och over the top gällande precis allting. Vår dialekt blir extra tydlig och vulgär då vi är glada och högljudda. De metropolhetsade busspendlarna fnyser irriterat åt vår odiskreta bonnighet, men why care. Vi har bara varandra. 
     
Då bussen stannar av vid Centralstation ramlar vi ut i asfalten och duggregnet. Vi rusar över den bredaste vägen i världshistorien, skriker obscena svordomar till bilisterna som uppenbart hatar oss. Jackorna flaxar i vinden tillsammans med ärtigt kjoltyg och fladdrande hårlockar. Men inte mina hårlockar den här gången. De spretar bara i nacken, som tidigare nämts. Det går inte att förklara hur obeskrivligt skönt det är att faktiskt kunna se någonting trots att det råkar blåsa svag bris. 
   Vi trillar in genom dörren och flänger ut över det ljusgrå marmorgolvet där varje klacksmäll ekar som ett gevärsskott. Under det enorma, vävlda glastaket finns ljuskronor, kabinväskor i hårdplast, hamburgare och pocketböcker i en enda röra. På de obekväma träbänkarna sover de som väntar länge. Klockans sekundvisare ilar över urtavlan. Trängseln särar på sig där vi flyger fram. Duvorna flaxar iväg upp mot takbjälkarna. Skratten. Blickarna. Ansiktena. Den uppskyndade hastigheten, den suddiga skärpan. Jag älskar att springa i järnvägsstationer. Det känns precis som om Godard själv står ovanför på en balkong med sin kamera och förevigar varje ögonblick i svart/vit Nouvelle Vague som världen kommer ta hand om, älska och beundra. 

Vi kastar oss själva in på pressbyrån, vrålar "MAT!" och roffar sedan åt oss alla munkar vi kan hitta inom synhåll. Glömma bort att äta är väldigt kontinentalt men förvandlar en så småningom till en barbar utan reson som gör allting för kolhydrater och socker. Det internationellt stressade klientelet råstirrar. En kassa är nyöppnad. Halleluja. På femton sekunder är vi på språng igen och lyckas inhandla pizzaslice, sushi och vitlöksbröd till elva personer så snabbt att det slås världsrekord i snabbmatsinköp, på vägen ut till ingenmanslandet perrongdiket, där vi hysteriska ser det pysande tåget stå långt, långt borta påväg att lämna oss kvar. 
   Vi hinner knappt sätta oss tillrätta innan tåget dunkar ut mellan betongklossarna. Lättnaden att inte behöva sova på T-centralen gör oss genast tröttfnissiga och underligt flummiga. Märkliga samtalsämnen florerar från passionsprat om musik till de mest bisarra egenheter. Vad är det mest perversa man kan tatuera in på sig själv? (Texten Spider-pig med tillhörande illustration på ena skinkan hamnar högt i kurs.)
   Det filosoferas över teorin om huruvida portalen till Narnia ligger bakom gardinen eller inte. Efter undersökningar fastställs hypotesen som bristfällig men avslutad eftersom vi har glömt de magiska orden.
    Hur skulle vi, de förenade fyra, se ut ifall vi var fast i en kropp? Skulle vårat huvud vara en kub med ett ansikte på varje sida, eller en lång limpa med ansikten på rad? Skulle vi balansera på två ben eller röra oss framåt som en spindel på åtta? Hur skulle vi bestämma vart vi skulle gå ifall vi hade fyra hjärnor och fyra viljor? Skulle det ens vara möjligt att sova då man hela tiden hörde någon annans tankar surra inuti huvudet? 
   Pizzan är uppäten innan Arlanda. Bordet är belamrat med hopknycklade papperspåsar och flottigt ostkladd. Min pedantiska gen är alldeles för utmattad för att bry sig. Alla halvligger i tågsätena och jämrar sig av  jag-orkar-inget-mer-läten. Sällskapet ser äcklat på mig då jag sätter tänderna i min första munk trots att jag är så mätt att jag sprängs. "Men titta, det är ju klet i!" utbrister jag överraskat och visar det gula och goda. Plötsligt är alla avundsjuka istället. Jag och Oliver avnjuter våra munkar som dessa ska avnjutas - trä på fingret och ät utifrån och in, medan resterande publik dreglande suktar och ångrar att de inte köpte friterad deg, vaniljkräm och glasyr till sig själva. Ett lättare illamående och bedövande mättnadskänslor tar över då munkarna försvunnit och jag halvslumrar ett tag mot fönstret. Med en sprucken hörlur i ena örat hör jag en blandning av det här och nya underliga konversationer. Solnedgången bakom den svarta skogen får våra ansikten att skimra i varma eldfärger. Mitt eget ansikte har fastnat i ett trött fåraktigt leende med (de dekorativa) glasögonen på sned över näsan. Stabil trumtakt, stråkar och poppiano blandat med vänners dåsiga prat gör mig alldeles underbart lycklig.   

Någonstans mellan Uppsala och vanliga Sala tar en av ragatorna som besvärat skruvat på sig och knipit käft ända sedan flygplatsen tvärs över gången sig ton. En bred, bräkande ton med mycket utdragna vokaler. Muntert skratt visar sig störa henne och hennes tre tjuriga vänner som är påååååväääg heeeem frååån Spaaaanieeen. Där de har varit i fyyyyyra veeeckor. De är sååå illa berörda och trötta och kan inte fatta varför vi inte kan visa någon respekt. När de inte ens sagt något från början. Förundrad och minst lika illa berörd av det högröda tobaksskrynkliga ansiktet som stirrar på oss bestämmer jag mig för att inte ta upp faktumet att Spanien ligger i samma tidszon som Sverige och att flygturen tar cirka tre timmar och inte mer. Jag tar på sätt och vis en vink om att det inte är rätt tidpunkt att briljera. 
   En tyst mimik ersätter vårat fängslande samtal. Karin och Oliver försvinner in i sina isolerade Ipod-världar och jag rymmer till Narnia. Ett huvud gömt bakom en gardin. Karin petar på mitt ben och skakar på huvudet. Knäpptyst gapflabb gör att magmusklerna krampar obehagligt.
   Trots vikten av tystnad pladdrar de fyra drakarna oavbrutet på om hur fruktansvärda vi är som har mage att sitta här och föra sådant horribelt oljud. Någon är till och med tvungen att berätta för en vän över telefon. Väldigt högljutt. Usch vilka vansinnigt jobbiga ungdomar som skrikigt (Eh?) så hela vägen från Stockholm. Något sova verkar det inte vara tal om. De kanske är sådana där torrisar allihopa som inte klarar av mer en ett läte åt gången, ungefär som pappa när han har ätit för mycket spaghetti. Snälla. Klarar man väl inte av ljud kan man väl flytta till Tjotta-heiti eller gå i kloster eller åtminstone ta nattåget.  
   När Spaaaanien går av i Avesta (eller Hedemora) ropar Karin ett högljutt: "Jaha, får man prata nu?" Sura, tomma fiskblickar stirrar efter oss hela vägen ut på perrongen.

Samspråkandet om världsaltet fortsätter i muntra ordalag. Mörkret sköljer förbi utanför fönstret i en väldig fart. Är man tillräckligt trött så kan man skratta åt precis allting. Internskämt och imitationer. Surfare och galna parkourkids på Burger King. De klantiga drullesituationer jag hamnat i under dagen. (Fastna i kjolen och ramla ut ur provrummet utan byxor för att nämna ett)  En omfattande diskussion om pornografi vilken är rätt så obehaglig men mycket intressant. På något sätt halkar vi också in på Olivers solglasögon. John Lennon, tycker vi. Ozzy Osbourne, tycker Oliver. Okej då, säger vi. 

Det är inte så långt kvar till Säter. Drömbubblan är snart sprucken. Imorgon börjar verkligeheten där hösten ständigt lurpassar runt hörnet om skolbyggnadens tegelsten. Nästa sommarlov är vårat allra sista i det här livet. Jag är snart vuxen men jag känner mig inte sådan. Hur ska vi överleva?

Det finns inte mycket tid för eftertanke.  Tåget inkommer till ändstationen om cirka tjugo, tjugofem minuter. 

"Vi är jävla bäst", säger jag."Jag älskar oss." Sällskapet nickar åt konstaterandet och ler slött. Jag lutar huvudet tillbaka mot nackstödet och ler själv. Ett perfekt feel-good-slut till en feel-good-film. Men det här är ingen film, vårt liv. Det som kommer att hända oss när vi kliver av tåget, min egen historia, är inte nedskriven i förväg. Ärligt talat skrämmer det mig lite grann. Jag pressar näsan mot fönsterglaset och känner mitt inre vibrera av känslor jag inte kan beskriva riktigt.
    En ensam, frostglittrande stjärna syns på himlavalvet. Att universums oändlighet blottas om nätterna betyder att sommaren is coming to an end. Trots hur mycket vi vill hålla den kvar
   Tåget dunkar in i småstadens gråskala där små, gyllene ljus lyser upp det oigenomträngliga mörkret ute. Den här spelas över kvällskylan. Vi befinner oss återigen i garagerockens cementkuliss.  

Eller hur. Älska oss.


Abstrakt skrammelkärlek








Nya skivor måste vara en av de finste sakerna på jorden. Plasten som inte är full av rispor ännu, blocket där varje sida är en blank, sammetslen kvardrat och där bilderna ännu inte är söndertummade eller snurrade i hörnen. Den syntetiska doften den grönskimrande undersidan har (Jag har alltid funnit en likhet med doften av holländska flygplanssmörgåsar vilket är något som ingen förstår) och skyddshöljet som statiskt klistrar fast sig på fingrarna. Hur man försiktigt, försiktigt lossar skivan från fordralet med ett jämrande klack eftersom den sitter fast så hårt, hårdare än vanligt, livrädd att skapa minsta spricka innan man hunnit känna gåshud på armarna och euforin som kittlar ryggraden då man lyssnar för första gången.
Skivor är en av få materiella ting som jag verkligen kan känna äkta kärlek för. Musiken betyder mer för mig än vad jag anar själv.  I den fantasilöses värld innehåller de sammanpressade spegelskivorna endast spår, hack, störande smårepor och dammkorn. I min värld innehåller de känslor, sinnesstämningar och om man behöver det när ingen annan kan ge en det; förståelse. Tankar man har eller har haft, saker man sagt och saker man ångrar. Fjärran platser och händelser bak i tiden som känns precis lika långt bort. Minnesbilder där man likt en fågel kan betrakta sig själv och sina handlingar från skyn och över vinden höra detta, ens livs soundtrack. Rena tidsmaskinen, ett abstrakt medium som får en att våga, gråta, skratta och fundera över saker. Ibland i dagar. Kanske i månader. 

Får jag inte musik så kliar det i öronen.
 Ju högre desto bättre. På något sätt blir jag nervös av tystnad och mer avslappnad av slammer. Kanske för att musiken alltid är där.
   Musiken gör mattelektionerna uthärdliga. Musiken förvandlar promenaden till skolan, jobbet och biblioteket till ett technicolour-nummer. Musiken omvänder bussresan hem från elektriskt hår, frost och ofräschör till grådaskigt men melankoliskt glamouröst vardagsdrama. Musiken gör skitstaden jag bor i till en vacker plats där min egen livs historia finns i varenda vindpust. Ett sorts råbarkad, gråkall men innest inne äkta romantik. De blå bergen som ser allting och stänger in oss.
   Hemma hos mig är det aldrig tyst. Never ever. Det är fullt av gitarrslir och basgångar och OooandeAaande och Yeah yeah yeahs. Alla lyssnar på olika musik samtidigt, och ute i garaget hittar vi pappa, en sprakande Marshall och Jimi Hendrix. Grannarna slutade störa sig för länge sedan. Jag tror att de har vant sig.
   Jag lyssnar till och med på musik medan jag sover. Det är omöjligt att somna till andras halvt dämpade oljud och dessutom blir jag inte sömnig ifall jag inte vaggas till dvala i mörkret utav saxofonsolon eller det jazz/elektroniska soundtracket till Blade Runner. På morgonen vaknar jag intrasslad i hörlurar och med täcket åt fel håll. Hur jag sover är ett stort mysterium egentligen.  Det första jag gör när jag går upp på morgonen är att skruva upp musiken igen. Kanske Spirit of the Radio. Begin the day with a friendly voice

Nya skivor, affärerna där dessa säljs och drömmarna, konstformen jag beundrar så djupt, måste vara en av livets topp-tio tillsammans med livekonsärer, tyngdlöshet, kyssar, kvällsbad och nya anteckningsblock.  
  
Jag har faktiskt fram tills idag alltid skämts lite för min musiksmak. Ibland är det svårt att hitta andra personer som delar den. Man blir överlycklig när man hittar dessa pärlor. 
  
Mina skivor och min mp3 är ytterst privata. Oftast bär jag min musik med mig hela dagarna, i öronen, i fickan eller kramad i handflatan, och ingen får aldrig någonsin låna när jag inte är där och kan kontrollera. Jag måste känna en person ganska eller mycket väl innan jag låter någon se och höra vad jag tycker om.
    Att visa min bästa kompis att jag älskade Bob Dylan som fjortonåring var till exempel ett stort och svårt steg. Jag var asrädd för att hon skulle tycka att jag var helt vrickad för att jag tyckte om mannen med den fåraktiga, breda men gnälliga rösten. Mannen som ackompanjerade sig med munspel och diskret gitarr men som sedan bytte över till rå stratocaster och elektrisk blues. Mannen som skrev sånger som för somliga var de underbaraste av ting, medan andra avfärdade det som underlig knarkmusik. Skulle hon förstå? Som tur var gjorde hon. Vi lånade Blonde on Blonde på biblioteket och lyssnade hela kvällen på min säng med dörren stängd. Jag kunde andas ut för ögonblicket. Problemet var nu hur jag skulle introducera henne för Stones, musikaler och de berömda filmkompositörerna. Som tur var förstod hon det med så småningom. Det är nog därför jag älskar henne tills jag dör. Folk som accepterar en för den man är och inte hånskrattar då man är annorlunda växer inte på äppelträn direkt. 

Hela skiten började ändå på en brusig plats långt tillbaks bland åren då en idiot med för stort inflytande nedvärderade mig och Rolling Stones. Jag var förstörd. Oliver frågade vad fan det var för fel på Stones. Idioten sade att han avfärdade all musik innan -95 som gammal smörja och filmer innan 80-talet som värdelöst skräp. Hallå?! ville jag skrika. Ditt favoritband är Guns n' Roses och du älskar Star Wars! Vad är det för fel på dig?! Lär dig din egen historia innan du fläker ut den och låtsas att du vet och kan och börjar dissa!

Men jag sa inget. Varför sa jag inget? Jag är inte så bra på att argumentera med folk som gör mig överspänd. Tack Gud för Oliver. Må han och hans trummor alltid bullra och finnas i min värld. Om han så måste flytta in. Eller till Paris.

Förr i tiden brukade jag vara livrädd att gå in i på Folk å Rock. Och på alla andra skivaffärer med föresten. Jag kände mig som en färsking, en liten person man bevakades med kritisk blick, en typ som var förvirrad och vilsen i oljudets och plastfordralens universum. Jag hörde inte hemma i deras värld, de som avslappnat bläddrade bland hyllorna i timmar inne i den där kvävande hettan. Gamla hippiegubbar, svartsminkade flickor med karamellfärgade strumpbyxor och mopp-frisyr-pojkar. Jag var orolig att någon plötsligt skulle genskjuta mig med ett pop quiz ifall jag råkade gå för långt in, försökte besöka hyllorna man bara får ögna igenom ifall man känner till anekdoter som precis alla som dyrkar musik vet om. Att jag inte skulle kunna svaret.
   Som tur var blev det aldrig någon spontan obehaglig frågesport vid inne vid Benny Goodman/Chet baker. Kom över min bävan tack och lov. Jag köpte Kate Nash i en plåtask. Och en begagnad, grusig Judy Garland. Ingen tyckte att jag var knäpp eller född i fel tid. Allt jag fick var ett uppskattande ögonkast. Tillträde godkänt. 

När man väl tänker efter, så finns det faktiskt ingenting som får en att känna sig så "Whaddya got?" som att bära skinnjacka med slag och rota i en back vinyl. 

    
    

Fuck forever







Jag svarade.

Errol Flynn hade missat rymdfärjan till Pluto och pratade trött och vackert dalmål istället, sorgset, lidande, tröstande, mer polisongpojke än gubben i bioreklamen som är "bäroändä av bilän". Han lade hela skulden på sig själv, vilket fick gråtklumpen att fastna någonstans mellan tungan och luftstrupen, ligga där och skava, få rösten att skälva men inga tårar att rinna. Han sa massor av saker som stack till, svedde huden. Jag frös. Jag satt på refugen utan strumpbyxor i spöregnet.

Hjärtklaffarna dunkades ihop och isär i takt till den här medan obehagliga flashbacks av oräkneliga samtal visade sig ovanför ytan av det undermedvetna djupet ännu en gång. Fruktansvärt. En regnig onsdag då Errol Flynn berättade att han läste annat än serier och sett Stanley Kubricks Clockwork Orange och faktiskt förstått symboliken. Den dagen då jag förstod att han var mer, ingen värdelös imbacill, precis som de flesta andra av samma art. 

Och det värsta av allt. Junisvettig hud mot hud i en solstinkande, kokande, bultande trängsel. Omgiven av dans, vrålet från tusen röster och skärande, underbart oljud som pumpas ut likt svallvågor och får kroppen att flyta iväg. Salta och fuktiga läppar som känner sig fram, läppjar på skållhett vatten, försöker att inte bränna sig för mycket. Fingrar som sluts runt nacken  och händer som når runt midjan och trycker en närmare och närmare ändå för det går inte att hålla varandra för hårt.

Vi lade på. Men det slutade inte att regna.

Bland löven, gruset, fimparna och smutsvattnet som rann ned i brunnen fanns ingenting, förutom jag själv och min egen kväljande tystnad. Inget oljud, inget slammer, ingen kärlek.

Jag tog några vacklande steg in under ett träd, klänningen slickad mot benen och skinnjackan glänsande som galon, lutade mig mot stammen och förvandlades på fem sekunder till en kvidande shar-pei med rödsprängda, översvämmade ögon. Medan jag skakade av märklig (hormoniell?) gråt ställde sig en gammal man bredvid mig och undrade hur det var med mig.

Buuuuuuääähääähäää! lät jag och gick därifrån.


She knows that if she ever let go
She will only loose her soul
There's no way out of this hell

On and on and on she goes
But she will never ever ever find love
Unless she puts on a fight

Bladtunnt porslin, bläckdoft och Mick Jagger






Tillbaka i det sterilt vita kontoret, tristessens högborg.  Det spöregnar ute och världen är gråare än någonsin, men inte alls på ett monokromt, elegant sätt utan på ett vanligt småstadssätt dekorerat med möglig balkongplast, rostiga brandstegar, doft av nylagd asfalt och komposttunnor. Jag vill bara ut härifrån. Det är så tyst att jag kan höra håret växa ut.    

Det otåliga krypandet under skinnet dödar långsamt. Ska det inte vara en bra sak att got you under my skin? Det är i alla fall så jag tolkar det när Frankie sjunger. Den sången och trumpeterna som hör till får småstadsregn att bli vackert. Ingenting är vackert idag. Det var inte såhär som Frankie menade alls.
   Du kravlar runt under mitt skinn som de där äckliga alien-räkorna som hoppar in genom öronen på folk i The Faculty. Inga trumpeter överhuvudtaget. Inte ens en ihopknycklad biltuta.

 Nervositeten är olidlig. Errol Flynn ringer. Jag hackar tänder. Vart tog min viktorianska quick wit vägen? Hjärnan som vanligtvis är smockfull med teser och ord gapar blank och ihopskrumpnad. Allt jag säger kommer ut med den där konstgjort gälla söt-rösten jag använder mot folk då jag :

- Är nervös och alla meningar på tungan skjutsas ut samtidigt som ett ultra-pitch piff och puff-pladder
- Då en pinsam tystnad uppstår och jag känner att någon måste säga något och det kan lika väl vara jag
- Egentligen hatar personen som tilltalas men av olika anledningar måste bete mig som en normal för att jag tjänar på det
- Komination av alla ovanstående.

Jag vill inte gå omkring och låtsas-sympatisera, bete mig som en vrickad knäppgök, bara för att jag endast kan vråla och skrika åt folk som jag känner riktigt bra. Jag är arg. Och ledsen. I de råaste former. Och samtidigt pirrar det som om någon nyss hällt ned en hel flaska l'eau mineral - gasseuse rätt ned i magen på mig.

Det här är inte bra alls.

Blårandig trenchcoat och obotlig besatthet








Jag har tänkt på en sak. Mitt livs stora drömkärlek (som självklart är död) hette Eugene Curran. Det är en aning underligt. Vem döper sitt barn till Eugene? Stackars man. Inte undra på att han förkortade det. Men ändå. Min lillasysters stora drömkärlek hette Francis Albert. Jag vet inte vilket som är värst.

Anteckningsblock har blivit rena drogen för mig.
De ligger i en prydlig hög i mitt stora fönster och skyltar med sina outslitna pärmar, ovikta hörn och lena, rena, molnfärgade, mjuka sidor. Jag suckar, lyfter upp dem, lägger ut dem på min säng i en rad, och bläddrar sedan igenom dem en efter en medan jag njuter av frappet (ffffffrrrapp! Det är så det låter av nya anteckningsblock) och andas in doften av nytt, tätpackat papper. Sedan lägger jag ihop dem i en prydlig hög igen, i fönstret, suckar återigen av välbehag och letar reda på en (halv) tom sida i ett av mina fysikblock och skriver ned det jag har på hjärtat.
   Jag klarar inte av att skriva i de nya. Jag är rädd för att det ska bli fel. Ungefär. Papprena sitter fast i pärmen! Man kan inte bara riva ut dem ifall man kommer på ett ord som passade bättre!
   Det jag håller på med är aningen mystiskt och jag försöker förgäves psykoanalysera mig själv. Genom att titta ut två nya inbundna block, skönheten förkroppsligad, med ros- och propellerplanstryck på utsidan. Gud hjälpe vad jag är oekonomisk.


Det här kom som en chock imorse.
Iklädd flannelskjorta och de fulaste underbyxorna in the history of worlds, snaskandes på macarons, apelsinjuice och wasabi under täcket medan isvindar virvlade från det öppna fönstret (det blåser halv storm och jag tror hela tiden att träden ska välta över vårt hus) var plötsligt Errol Flynn-pojken där igen.

Hej, sa han. Godmorgon knäppskalle, sa jag. Varför knäppskalle? frågade han. Det var älskvärt, svarade jag surt.

Det hela avrundades med lite franska svordomar, pikningar om felanvänd grammatik (från min sida) och förvirring (från hans sida), för att avslutas med att jag var tvungen att gå och tvätta min katt. Det var vad jag sa i alla fall. Väldigt Lizzie Bennet versus Mr. Darcy. Men Errol Flynn har varken beatleskalufs eller polisonger. Han får skylla sig själv.
   Jag ville inte lyssna på hans patetiska försök att försöka vara charmig. Allting vi hade, vilket var en timme av det här och två månaders skit, ångest och tystnad, var ju redan förstört. Och det hade tagit mig alldeles för lång tid att förstå som vanligt.

Och sedan, någonstans i mellan min giftiga slagfärdighet och tandgnisslande, undergrävda ilska, blev jag sentimental och började tjuta så att tårarna sprutade. Det hjälpte inte direkt att jag lyssnade på den här.

Varför kysste du inte bara en vanlig fjortis som vet hur man gör sånt här? tjöt jag.

Jag slog ett snabbt öga i spegeln och förbannade vad jag såg. Vardför kan jag aldrig gråta som Ingrid Bergman då Humphrey Bogart grymtar fram sit tidlösa "Here's looking at you, kid..." på den dimmiga flygplatsen, ögonen uppspärrade och blanka som svarta flodstenar, munnen fuktigt halvöppen, ögonbrynen förtvivlade men pannan slät? Måste jag se ut som en shar-pei med soleksem, röd, skrynklig, plaskvåt, munnen som ett upp-och-ned-vänt U?

Iz, lyssna på mig, sa han. Jag har inte pratat med dig på senaste tiden (två månader, skitstövel) därför att min flickvän (Tah!) var så otroligt svartsjuk, och vi hade en massa problem. (Eh, hade?) Det har inte varit rätt läge (Vad i helsike ska det betyda, monsieur kroniskt-bakis?) Jag är inte sur på dig, Iz. Förlåt mig.

Förlåt.

Ingen av dem har någonsin sagt förlåt. Jag vet inte vad jag ska göra. Vad ska jag göra? Jag ligger och hulkar i mina egna tårar och har fetvadd i hjärnan.

Min vansinnigt heta och eviga kärleksaffär






Åh. Åh. Åh.

Ja. Äntligen. Mina föräldrar är - trots dagliga frågeställningar om motsatsen - de finaste i hela världen. Efter ett år av tjat, desperata vädjanden och studerande av film efter film med det enda gemensamt att de är inspelade på samma fantastiskt vackra plats, har min when-you-wish-upon-a-star gått i uppfyllelse.

Jag ska till Paris igen och jag är så lycklig att jag nästan gråter. På min artonårsdag. Åh. Åh. Åh.

Flanera i Quartier Latin, känna livet vibrera på Place de la Concorde och läsa inne på Shakespeare and co! Sorbonnes campus med alla bokhandlar, lindar, historiskt rebelliska skuggor och fulsnygga franska studenter. De mönstrade tygkassarna, de krispiga skjortorna, kaffe-utan-mjölk färgen på pojkarnas hår.  
   Västra strandens brokiga människomyller och soljuset som spelar mellan löven på kastanjerna som om Sofia Coppola själv varit där innan och placerat ut vartenda en av dem systematiskt och perfekt. Salsadansarna på Quai l'Archevêche och Montmartres trappor och skeva gavelhus. Affärerna som säljer kashmir pull-overs, speldosor, resarvoirpennor, paraplyer och glass. Edith, Deneuve, Gene och Leslie Caron. Opéra Garniér pösiga tårtfasad och Musée Rodins rosenträdgård! Moulin Rouge och dess underbara uppvisning av strutsfjädrar och smaklöshet. Åh! Jag dör av längtan och förtärs av begär! 
  
Pont de Bir Hakeim under stjärnorna, där jag ser på Eiffeltornets diamantdrapererade glittershow och letar efter Marlon Brandos spöke, som bara blir levande där i mitten, under métroviadukten i gasljuset. Han träder fram mellan stenvalven, ut ur skuggorna, utomjordiskt vacker med luggen flottigt lockig och pannan i fåror, och ingen annan än jag vet att han finns där. Jag sveps in i en famn av vind och en djup, mumlande röst viskar: "Isn't it a bewdie, mon ange?", och jag svarar och snyftar: "The most beautiful place in the world..."

Sedan pressar han mig mot alla vecken i sin sträva skinnjacka, kysser mig ända tills jag börjar kvida efter luft (under ett regn av silverfyrverkerier och till en magisk stråkorkester), tar min hand, leder mig över floden upp till vindslägenheten på ett rum där det luktar oljefärg och terpentin, där gardinerna fladdrar in och där vi älskar hela natten.

Puh.

Det värsta är att det ungegfär är ett år kvar. Jag vill bara falla i koma och inte vakna upp förrän jag är arton.  Paris, Paris, l'amour de ma vie, je viens, je viens!


De söta polisongernas förlovade land








En av dem går förbi. Andningen kommer av sig ett slag. Hans rödlätta hår växer likt en mopp ned över ögonen, och vid öronen rufsar sig ett par perfekta polisonger (Tänk mer Mr. Dracy, mindre Wolverine och medge att polisonger är underbart). Han har jeans, läderboots och brun, trång manchesterjacka. Flämt.   
   Vi skulle lika gärna kunna befinna oss i en dimmig källare i Liverpool (Livöpouul). Eller i en trång tegelgränd i ett mulet Birmingham (Bööööömingh'm). Rockpojkar, dessa bedårande vackra rockpojkar. De får mig på knä bara genom att visa sig i sina sjabbiga jackor och sina neck racks, och det kryllar av dem överallt i den här stan. Oturligtvis aldrig när man är beredd. Svälj.
   Blickar möts, blod pumpas till ansiktet. Stirrig men vågar inte stirra så man stirrar på sina fötter, naglar eller i sin bok istället. Kroppen bultar, alldeles fuktig. Ett dammsugarslurp i magen, ljudet då man spolar i en flygplanstoalett. Gulp.
   När jag tittar upp igen från min oerhört intressanta tidning som jag inte ens läser i ser jag bara hans ryggtavla vandra iväg. Händerna i fickorna såklart, axlarna uppdragna. Han försvinner runt hörnet.

Bröstet skenar till Sydpolen. Jag förbannar mig själv. Ett hej hade varit så lätt men ändå svårast i världen.


Jag hjärta biblioteket





Errol Flynn-pojken  var ingen sexig nörd. Han var en äcklig och helt okänslig krökare som kunde några fina ord.


Jag hoppades jättemycket, jättelänge att han skulle ringa mig eller skicka ett brev eller en duva eller vad som helst egentligen, så att vi kunde träffas och jag kunde stirra oemotståndligt på honom (Ingrid Bergman, Grace Kelly och Eva Green är experter på detta) och med iskall röst berätta att jag aldrig ville se honom, hans jävla skjorta och hans fula halskedja igen. Vara the essence of chic och gå därifrån medan Gudfadern-temat hördes över den betonggrådda blåsten.

Men jag har bestämt mig. Nu har jag officiellt bestämt mig. Jag vill inte. Han får inte finnas längre. De som får mig att må så här måste försvinna till Pluto.

Det enda som hjälper nu är holländska honungskakor, Killer Kaczynski på spränghög volym och Marlon Brandos fuktiga läppar femton timmar i sträck.

God natt, mes petit poissons.

Gitarrsolon som läker








På gatan finns några träd med bänkar runt och ett cykelställ. En sybehörsbutik, en sushirestaurang, ett systembolag och den fina butiken i det finaste blå huset där de säljer kläder åt sådana som vill se ut som om de äger en segelbåt fast de egentligen inte gör det.

Äkta seglare har nämligen inte tuktad backslick, kravatt och piké. De har shorts, fräknar, solbränna, zinkpasta, fingervalkar, solblekta ögonfransar och rader av etniska pärlor runt halsen. Möjligtvis någon slags vit skärmmössa som för tankarna till Anna Karina eller stiliga amiraler. Ifall det regnar har de lusekofta, sydväst och oljeställ och inte rött, prassligt Helly Hansen-skräp. De kan prata fem språk bra och tio språk knackligt. De vet hur man slåss med hajar, rider en våg och hur man grillar en tarantel. De har sett ländernas olika färger och världshavens vågor. De har sovit bland tigrar, spelat black-jack i Shang-hai och snorklat bland sköldpaddor. Det ni. En sådan ska jag bli. 
  
Det regnar ute. Jättemycket. Alla har paraply utom jag. Och alla går fort fort fort. När de passerar är de knäpptysta, pillar med sina telefoner och tittar ned på sina skor. Jag vet inte om jag blir irriterad eller bara ledsen. För deras skull. Ibland blir jag verkligen trött på den här kylan. En känslomässig kyla och en mulen tystnad.
   Jag går ett steg i taget längs parken. Jag tänker på skolavslutningen och på festivalhettan, killen från Ornäs som hade bränt sig på ryggen och på syrliga godisremmar som färgar tungan smurfblå och som får tänderna att gå av. Regnet regnar. Hästsvansen klumpar sig. 
  
Jag lyssnar på Girl from the North Country. Jag älskar den så hemskt. Varenda flicka i hela detta kalla land borde ta den låten till sitt hjärta och göra den till sin egen, för den kan få vilket alldagligt skräp som helst att verka underbart. Elektriskt hår, munsår, uppblötta fimpar i snöslasket. Allting blir systematiskt utplacerat och melankoliskt perfekt i brusigt, sönderrivet svart-vitt. Skulle man kika in i Bob Dylans huvud skulle man få en smygtitt på universum i sin helhet, alla dess hemligheter och förunderligheter, för jag tror att de gömmer sig där inne.
   Jag tänker mig alltid att de bräckliga orden han sjunger handlar om mig själv. Jag lever på en plats där snöstormarna yr, i nordanvindens land där man behöver en tjock, tjock kappa för att överleva. Men nu för tiden så har jag ju i och för sig inget hår som hangs long, rows and flows down my breast. Det är nog det enda jag retar mig på med min nya coiffure, mitt nya liv, att det  inte flowar alls. Det skrivs liksom inga smäktande sköra ballader om flickor från det kalla nordanlandet vars frisyrer bara spretar lite i nacken.    

Jag går över järnvägsbron. Den är inbyggd i korrugerad plåt och smutsiga glasrutor. Regndropparna smattrar på taket, det är fuktigt och kallt, luktar varmt järn, bränd jord, alkisodör.
   Ding-dong... Tåget mot Arlanda/Stockholm inkommer om fem minuter på perrong 4...  Den vänliga mekaniska kvinnorösten drunknar i kulsprutesmattret som resväskornas knubbiga hjul ger ifrån sig då de släpas över det räfflade gummigolvet. Jag stannar och lutar mig mot räcket, mot fönstret. Små kanaler av regn på glaset förvandlar omgivningen utanför till en akvarell. Himlen är cementgrå utan konturer.  
   Där nere på perrongen står de, där lastbilsmullret från Backabron blandas med nu-är-vi-påväg-surr, ängsliga men förväntansfulla rop, "Har vi allt nu då?" och "Passen ligger i ytterfacket!". Jag vill vara en av dem. Den där ängsliga, pirriga, nervösa, underbart förväntansfulla känslan är nämligen det bästa jag vet. 
   Känslan av att man kanske kommer att få se havet imorgon och kasta sig i skummet och vågorna och få salt i ögonen och munnen och tjuta: "AAAAAHH Vad kallt det är!". Att man om några dagar kanske kommer att få springa med andan i halsen, stressad til tusen men så lycklig att man sprincker, med tunga väskor och tågvagnar som dunkar ut från stationen. Solnedgångar i Göteborg och gryningar på Pont de l'Archvêche. Ett blygt bonjour från en Guillaume med födelsemärke eller ett blixtrande "Hey..." från en Jason med fyrkantig haka. Nya vänner man träffar där och gamla vänner som följer med.  Uppleva perfekta ögonblick som kan skrivas ned som poppiga låttexter eller i poestiska former. Håkan Hellström-ögonblick. Orkesterklimax-ögonlbick.  
  
Jag tror det är just därför jag är så förtjust i tågstationer. Rälsen, det bruna gruset, byggnaden i rött tegel, hela platsen vibrerar av äventyr och världen är oändlig-känslor. Förstå hur jag känner mig på flygplatser. En plats där världens alla språk och appostrofer blandas samman i en brusande smältdegel. Det är en annan planet för mig, något alldeles magiskt.

Hon som står där, hon med hundra-kilos-backpacker-trunken. Hon vars hår är kolsvart och krusigt, ihoptråcklat i en knut, slingor runt ansiktet som hålls tillbaka av en snusnäsduk. Hennes skinn är solbränt som terracotta. Hennes kläder berättar någon som har sett saker, städer, stränder och lidande, lyser av nonchalans för allt vad strykjärn och höstens-hetaste-plagg heter. Hon pratar i telefon, men eftersom mina hörlurar stänger ut allt ljud kan jag inte höra vad hon säger. Hennes läppar formar stumma ord. Allt jag hör är Wonderwall.

Är det jag om två år? Kan det vara jag som står precis här, en väldigt yrvaken klockan halv fyra-morgon med en alldeles för tung ryggsäck, bohemskjortan öppen i halsen, med en nyköpt biljett som jag snurrar mellan fingrarna? Nervös och tvivlande, balanserande på kanten mellan då och framtiden, och undra varför jag kunde känna mig så stor och redo bara igår? Längta efter min egen säng, mammas hembakade dinkelfrallor och pappas morgonritual att klinka på Little wing vid frukostbordet, men samtidigt ut i världen.

Vilja jättemycket men tveka när det väl är dags. Få de hemska frågorna i huvudet och undermedvetna svordomar tillbaka. Ska jag eller ska jag inte? Ska jag ta chansen? Bara gör det nu för fan. Annars kommer du att ångra dig för resten av ditt liv. 
   De frågorna som jag på något sätt ändå vill ha eftersom jag vill känna känslorna. Kärleken till mamma och pappa, de blå bergen och den speciella solen som jag bara sett här och några väldigt få andra ställen. Skriva ned den kärleken på fina brevpapper, ösa ur mig all hemlängtan och alla minnen och sedan skicka iväg dem till någon som förstår och kan förvara dem till den dagen jag kommer tillbaka och ser vårt sargade träd, vårt nedslitna hörn, vår gata med rönnblommorna och vår plats i solen.

När jag såg perrongen och den smutsiga småstaden försvinna utanför fönstret, skulle den här spelas. På låtsas eller på riktigt.
Nu är du påväg, skulle den säga. Äntligen är du påväg. Osäkerheten skulle gnaga inuti. Jag skulle veta att de enda sedlarna jag hade var de jag hade sparat ihop. Att de enda skorna jag hade var de jag hade på mig. Jag skulle veta att jag befann mig i rörelse. Försöka komma över chocken att jag faktiskt inte blivit kvar.
   Kanske skulle jag hamna mitt emot en beatleskalufs-pojke som uttalade about som aboujt som log och sa att han var påväg hem men att han planerade att ta en omväg. Två, tre varv runt jordklotet eller så. Han skulle ge mig den ena hörluren med slammerrock och jag skulle krypa ihop i fosterställning i mitt tågsäte med hans svarta jeansjacka som täcke. Den skulle lukta okänt men gott, sena nätter och slagsmål som inte varit hans fel. En tår, den enda, skulle hålla sig kvar. Hugget i bröstet med. Jag måste resa till oändlighetens kant, hoppa över månen om jag är tvungen, skulle jag tänka. Ta ned månen, Iz. Du är en stor flicka nu.
  Jag skulle känna mig trygg men förtvivlad. Uppspelt men tragisk. Magen-går-i-bitar-pirrig men väldigt, väldigt liten. Gitarrslammret skulle läka såren. Säga att jag skriver fint och att jag klarar det här.

C'est beau, la vie.


Allergi





"Jag vet jättemånga som tycker att du är tillgjord och fånig. Bara så att du vet. Och att du härmar Sandra Beijer."

Det här hade en "Anonym" lämnat som kommentar på Un requiem pour un con, en blogg som jag älskar. Det gjorde mig så arg och ledsen att jag var tvungen att berätta om det och om andra saker. Jag älskar Sandra Beijers blogg Niotillfem och har läst den så länge jag kan minnas nästan, men jag förstår inte sådana här människor. Sådana människor som tycker att det bara får finnas en av en sort. Bara för att Un requiem pour un con också gillar kan-inte-andas-kärlek, söt-som-socker-klänningar och Franskt sextiotal, betyder det inte att hon härmar någon. Bara för att hon också har blond page är hon inte ett plagiat. Det finns väl färgglada låttexter och technicolour så att det räcker till oss alla? Eller har jag missar något?
  
Det är skillnad på att inspireras av och att härma. Bara för att olika nya band inspireras av till exempel Beatles behöver det inte betyda att de ska vara ett föremål för hat och smutskastning och gå och dö era copycats och ni kan aldrig göra det bättre än Beatles ändå. Antingen är Beatles det bästa de vet, eller så har de inte hittat sitt alldeles unika sound än. Ge dem lite tid bara för tusan. Lyssna till exempel på den här, och tänk hur bra det artade sig. (Jag trodde faktiskt att det var Beatles första gången jag hörde den och jag tycker att den är jättebra ändå!) De som håller på med sån här hata-allt försöker väl inte ens själva. Vågar inte. Himla dagisfasoner. Bara för att man dyrkar ett band och eller en kvinna eller en man behöver man liksom inte hata alla andra. 
   Jag inspireras av Sandra Beijer, jag inspireras av andra bloggar med, av fotografier, av filmer, av omgivningar... Att vara inspirerad är när man får gnistor i blodet, när man känner huvudet surra av röster och någonting inuti kroppen börjar ticka som en klocka. Att vara inspirerad är att vara levande.    
   Att härma någon betyder att köpa precis lika dana kläder som en annan person, lära sig prata, gå och röra sig som den personen, sno hennes älskade, snirkla in sig i hennes privatliv, plagiera hennes låttexter, sno hennes uppsatser och lämna in under sitt eget namn. Att till slut vara så in i helvete påfrestande och skitjobbig att man bara vill ställa sig och skrika: AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! SLUTA!!! FÖR FAAAAN!!!!!!!! 
   Har ni sett filmen
Allt om Eva med Bette Davis (och hennes underbara munhuggande)? Det är att härma. Och se hur det går för Eva tillslut. Hon faller i sin egen rävsax.

Det finns folk som tycker att du är si och så och ditt och datt.  Det finns folk. Bara så att du vet.

Jag blir allergisk på sådana här människor. Människor som måste vara så in i helvete elaka och som inte ens har den uppblåsta stoltheten att säga vad de heter. Allt i den där kommentaren lyser av avundsjuka och idomin. "Bara så att du vet."

Hur många gånger har man inte hört den.

Sjuan. Står med kompisarna, luggen tjock, böckerna tryckta mot bröstet, försöker smälta in i väggen. Klär sig i grått. Dragkedja. Jeans. För att ingen ska se. Men de kommer ändå.
   Hon den hästliknande magra med alla sina kompisar och de som vill vara hennes kompisar men som inte riktigt har inkvarterats än, de som fnissar åt saker man aldrig hör, saker som gnager inuti. Fruktansvärda flickor som precis blivit tonåringar och njuter av att kasta knivar omkring sig på en plats där det plötsligt finns tomma korridorer och inga rastvakter. När de tornar upp sig runt en är ens kompisar försvunna även fast de fortfarande står kvar, de ser ner på sina fötter och jag kan varken klandra eller hjälpa dem. Mina vänner, mina stackars vänner, de krymper, medan hennes sväller upp som brittiskt rödmosiga politiker. För att inte vara svag ser jag rakt in i hästansiktets ögon. Illamåendekänslor tar över. Hästansiktet gör mig kräkfärdig. Hon lutar sig så nära att jag kan urskilja mascaraklumparna. Ångor av hennes vidriga doft sveper in mig i dimmor av gammalt askfat och HM's snobbenspray. Hennes ögon smalnar av och hon väser:

"Vi tycker att du är en riktig fjortis. Det finns många som tycker det. Du borde vara försiktig. Bara så att du vet."  

Bara så att jag vet det. Att folk hatar mig. Folk jag aldrig pratat med. Alla hatar mig, för jag är bara så jävla tillgjord och tillknäppt och tillplattad.

De går. De där längst bak i ledet, de som inte är inkvarterade (de luktar inte lika illa, de är inte lika flagnade, förstörda) skrattar. Porten smälls upp, låter dem passera, och skjuts sedan långsamt, långsamt igen tills den likt en utlösande råttfälla slår ihop och sluts in i dörrkarmen. SLAM! De frostade rutorna skallrar. Allt jag ser är gråtoner och gegga. Och den fruktansvärda rädslan. Och hopplösheten. Och en ilska som inte vågar komma fram från sitt gömställe.
   Jag måste gå på toaletten, säger jag. Jag får inget svar från kompisarna men bryr mig inte. Jag vill inte att de ska må dåligt på grund av mig. Jag vill inte att hon ska se mig gråta. Jag springer ned för alla trappor och in på killarnas, för tjejernas ligger på andra sidan centralhallen och där finns det människor. 
   Slår igen dörren, vrider om låset, sätter mig med ansiktet i händerna på toalettstolen. Inne bland mörkblå väggar täckta av rött/svart pubertetsklotter och gammalt snus, bryter jag ihop. Det värsta året i hela mitt liv. Tretton år och alltid rädd.  

(Jag lyssnade väldigt mycket på den här, vilket jag inte förstår, eftersom den bara fick mig att må ännu värre... Jag antar att det kändes skönt att det fanns en sång som visste precis hur jag kände mig varenda sekund, varje dag. )

Bara för att jävlas började jag käfta emot. Käfta emot, smälla i skåpluckor och ignorera. Det tog ett år för mig att utveckla ett krabbliknande skal där all osäkerhet bara fanns på insidan. Jag köpte min första klänning innan min fjortonårsdag. Jag fick köpa den för egna pengar, för mamma vägrade lägga ut fyrahundra på något som jag inte skulle komma att använda. Varför kunde hon inte förstå? Jag vågade ju inte bära klänningarna hon köpt tidigare. Jag stod inte ut med att folk tittade på mig. 
   När jag hade den på mig i skolan, en torsdag, rodnade jag hela dagen. Men jag kände mig speciell. Man sa att jag var fin idag. Så jag köpte en till. Och en till. Och en till. Och en till. Och en massa skor med klackar och små koftor och papiljotter med för den delen. Jeansen och dragkedjorna och allt det gråa åkte i papperskorgen och kom aldrig upp igen.

Sjuan förändrade mig. Alla elaka glåpord och rykten, obekväma frågor, konfrontationer mot plåtskåp och i matsalen, någon som skriker hora efter en i skidbacken, en storebror med nazistsnagg som hotar att ge mig spö, att bli dragen bakom vaktmästarhuset när man korsar skolgården, alla hånskratt, alla ärr, all smärta, alla tårar. Det härdade mig. Allt det hemska fick mig att våga. När jag kom tillbaka efter sommarlovet insåg jag att det var dem det var fel på och inte jag.

Så därför, käraste anonym som kommenterar så fint om någon som bara är precis som hon vill, detta är en hälsning till dig. Har du en aning om hur mycket du sårar? Har du en aning om hur kommentarer av det här slaget påverkar människor? Vet du att det kallas mobbing? Har någon någonsin kommit fram till dig och sagt att du är ful som stryk och att du borde gå och dö? Har du en aning om hur jag kände mig under ett helt år på grund av dagliga kommentarer precis som din?

Topp tre:


- Snygga skor! (stark sarkasm) Å nej, börjar du gråta nu?! Ån nej, titta, hon gråter!
(Busshållsplatsen. Själv. Jag hade nya skor. De var tomatröda. Jag grät inte alls utan gick därifrån. De skrattade bakom min rygg. Jag missade sista bussen hem.)

- Klick klack klick klack klick klack klick klack klick klack klick klack!
(Så lät mina klackar då jag gick igenom skolans korridorer klädda med mörkgrå marmorklinkers. Så lät också vissa idioter så fort jag gick förbi. Och idioternas snusande, kepsbärande pojkvänner som följde efter mig ända till biblioteket. Klick klack klick klack klick klack... När jag tillslut vände mig om och tjöt/röt LÄGG AV FÖR HELVETE! började de gapskratta och jag kände mig bara dum i huvudet.)

- Har du inga trosor på dig heller ällä?
(Jag hade ingen BH på mig. Jag gick förbi. Tydligen var det kallt. Och någon var bara tvungen att kommentera.)

Dessa kommentarer kan verka harmlösa, men höll mig vaken i veckor. Jag kan inte be dig ta ansvar för de idioterna, men snälla, rädda dig själv från träsket! Man mår inte bra av att hålla på som du gör. Och de du riktar ditt hat mot mår inte särskilt bra de heller. Köp en klänning och lär dig att världen är till för alla. Och se Allt om Eva och lär dig vad riktigt tillgjord och vidrig härmapa är för något. Peace and Love, Anonym.

Ps. Ifall du vill ösa skit över mig så går det jättebra. Jag tar åt mig som fan men jag låtsas om att det inte gör något. Men svara med ditt riktiga namn i så fall, för du heter inte Anonym. Och kom inte och säg att det bara är en åsikt du har. En åsikt har en förklaring och ett ansikte. Det du har gjort är bara ett påhopp. Det lägsta av teelser. Jag heter IZZIE. Och jag har inga attitydproblem. Adjöken. Ds.

Fortsätt blogga Un requiem pour un con! (Jag vet inte vad du heter liksom) Du är perfektion. Ifall jag kunde måla mina ögon som du skulle jag sälja min fotölj. Och jag älskar min fotölj. Så det så.   


Grådaskig utsikt






Jag sommarjobbar. Det är så trist att man avlider. Varje gång jag hör steg i korridoren klickar jag upp ett fönster med en massa siffror i excel. Jag tror inte att någon har märkt något än. Jag lyssnar på Mando Diao och Maurice Chevalier och stirrar melankoliskt på den cementgrå världen utanför fönstret, mest för att svalka ögonen från den svidande dataskärmstrålningen. Mitt rum ligger längst, längst in i arkivförrådet och är vitt och sterilt som ett sjukhus. Jag liksom svettas i ansiktet under sminket samtidigt som benen är lila och gåshudsprickiga. För att hålla mig vaken överhuvudtaget dricker jag varannan espresso (äckligt men chict) varannan varm choklad (rätt så barnsligt men mycket godare). Gahhhhh...Ta mig bara här ifrån... Snääääälllaaaaa...

För några dagar sedan klippte jag av exakt 259 millimeter av mitt hår. Jag får en smärre chock varje gång jag ser mig i spegeln, varje gång jag duschar (och märker att jag inte behöver femtio liter balsam längre när jag väl står där med halva tuben utpruttad i näven) och varje gång jag fumlar med händerna på ryggen och det inte finns något att pilla på, dra i, hålla fast i. Jag vet inte vart jag ska göra av händerna längre, men det har jag i och för sig aldrig vetat ändå. 
   Det är rätt så fint, mitt hår. När jag bara låter det vara (och gör sura minen) ser jag precis ut som Margot Tenenbaum. Och när jag lockar det i topparna ser jag ut som France Gall. (Förut såg jag ut som flower-power-barn eller billig peruk .)   
   Jag fattar inte att jag faktiskt vågade. Att klippa håret kan te sig som en världslig sak, men har man sparat ut det sedan åtta års ålder gör det rätt ont att kapa det när man väl bestämt sig. Jag knep ihop ögonen och bet ihop käkarna så hårt att ansiktet blev alvedonvitt när frisören satte saxen i det. The point of no return - DÖM DÖM DÖÖÖM! När jag såg hur 259 millimeter solblonda och glansiga strån av döda celler föll från mitt huvud och mot golvet kändes det outhärdligt, alldeles fruktansvärt, men mer som att dra av ett plåster, det sved i en sekund och sedan gick det över, försvann ut i luften. Och det blev ju jättefint. Så sluta noja nu. Eller vad jag nu försöker säga.

Jag bakade macaronkakor här om dagen för första gången. I ett försök att få dem lite färgglada (gröna) splättade jag smått med karamellfärg på dem precis innan de skulle in i ugnen. Slutresultatet såg ut som mögel ungefär. Blue Cheese eller gammal tvål. Men det blev vansinnigt gott i alla fall.

Dessutom har jag fått för mig att Napoleon Bonaparte var sexig. Hur i hela världen? Napoleon Bonaparte var en skicklig ledare men också en machoscistisk, fet dvärg med storhetsvansinne! Vart tog det sunda förnuftet och den normala tankeverksamheten vägen? Vartifrån kommer denna inbillning? Varför fantiserar jag om Napoleon Bonaparte?!

Ja just ja. Därför.

Bearded intellectuals, quirky names and headbands






Det här måste vara bland det sötaste och roligaste jag någonsin sett - Alla filmer jag älskar som inte handlar om Paris, technicolour, svart-vita rebellpojkar eller dansanta vackra herrar innehåller åtminstone en dark-haired white guy that's always feeling blue och en sexually aggressive girl that's way too hot for you. Samt folkabussar, namedropping av garageband, lite mustascher och en sorgsam Bill Murray.

ODE TO THE INDIE FILM


Svalorna flyttar








Svalorna skriker. De susar i 180 kilometer i timmen in och ut bland träden utan att nudda ett enda blad. Kvällen skär genom skogen likt mattor av ljus. Gräset är högt och på åkrarna runt omkring vajar rågen. De grågröna axen darrar till och skapar svallvågor, precis som havets rörelser, men utan minsta sus. Vinden är tyst, men hon hör pianotoner.  De blå bergen sover. Inte undra på att dessa platser inspirerade de romantiska författarna till sagor. 
   
Molnen är formade som maränger. En häst. En kaffekopp. Jim Morrison.

Det är kvalmigt. Kroppen klibbar innanför klänningen. Hon har inte rakat benen på två veckor. Hon har inte kammat håret på hela lovet. Hon bär inga underkläder. Huvudet är tomt. Det gör ingenting. 
  
"Såhär borde det alltid vara, alltid sommar. Alltid sommarlov, så som det är när man är liten. Oändliga nätter, sol varje dag och sova på höskullar. Varje dag tills man dör."
"Det är slut på söndag."
"Jag vet."
"Kan vi inte bara stanna. Bara ett litet tag till. Åka till landet ingenstans. Jag vill inte bli vuxen. Aldrig."
"Du ändrar dig varje dag. Igår ville du falla i koma och inte vakna upp förrän du var 25."
"Det är annorlunda nu."
"Varför?"
"Vi har bara ett sommarlov kvar. Sen kallas det liksom bara för semester."

Nick på huvudet. Tystnad igen. En humla i en rödklöver. Längtan till Paris. Ögonblicket är över. Sommaren är slut. Svalorna flyttar. 

Han såg förbi henne trots att hon klippt av sig sitt hår då hon under ett vibrerande slow-motion-ögonblick svepte förbi honom i skämtaffärens dörr mot gatan. Hon köpte självlysande spindlar och popcorn med snorsmak. Han var borta. Han flydde fältet tillsammans med sin vän i Grateful dead-t-shirt och snakebite i underläppen. Hon kunde aldrig förstå.  Varför fick deras historia ett sådant tvärt slut? Ett halshugget slut. Ett tvärstopp. Han sa att de skulle träffas så fort de spelat in den sista låten och det var det sista telefonsamtalet. Ever.  

Är det bättre att gå sönder av smärtor inuti än att inte känna några känslor alls? Känner man så lever man, men ibland undrar man ifall det är värt det. 

Jävla skitstövel. Jävla, jävla skitstövel. 

Förvirringen är total. Var hon för pryd för honom? Är hon pryd? Är hon tråkig? Är hon för hysterisk, excentrisk, högljudd, pratig? Har hon för grabbig humor? Är hon tjock?

 Varför är hon så feg? Varför är jag så så så feg!

Han, skogshuggarskjortan och hans ferrariröda LesPaul. Hon, koftan och hennes blåbärskladdiga fingrar. Det var sista gången hon såg honom.

RSS 2.0