This is the story of Johnny Rotten; the king is dead but he's not forgotten




Jag har häromsistens blivit anförtrodd att jag härstammar, i rätt nedstigande led, från den man som var Sveriges mest efterlysta gangster under den sena halvan av 1800-talet. Denne man hade en hel liga bakom sig som under årens lopp kopplades samman med åtskilliga olagliga sammansvärjningar, mord, smärre lagöverträdelser och mystiska försvinnanden som aldrig kunde fastställas eller uppklaras. Min skjutglade släkting åtalades flera gånger men hamnade aldrig bakom galler, troligtvis för att ingen vågade vittna mot honom. År 1904 lurades han till skogs av en man på insidan som tog lagen i egna händer och satte en blyskur i ryggen på honom.  Ligan fortsatte verka och härja i trakten i över trettio år efter hans död. Bevismaterial som använts mot mina anfäder finns utställda på Polismuseet i Stockholm.    

Vällustiga, handgripliga svin från Bretagne och galna mördare och mafiosos... Det känns ju som en riktigt trygg diagnos för en fullkomligt frisk och väl bibehållen genetisk kod...   

Det var en rosig och klar natt och vi grillade sönderhackat kött och bönsås för vildar och marshmallows på pinne och en halvt uppäten pirog, även tallkottar, chips, kexpaket och pringelsrör, vi ylade mot månen och trummade helt ur takt, sjöng i stämmor med basröst till the House of the Rising sun, rullade joints av gamla kvitton. Vi låtsades att vi satt bland dynerna på stranden i Cape Cod och vi återvände inte till inre gemak förrän regnet plötsligt öste ned. Lågorna började fräsa och glöden förvandlades till sand, grodorna gömde sig i rabatterna, äppelträden slingrade sina grenar runt huset och vi sov.

Tack vare detta så har jag lärt mig att älska varenda liten skruvad låt som Velvet Underground någonsin alstrat fram.

Den här till exempel. Och det här. Och lite av det här.  



Kommentarer
Postat av: Sofia i London

älskar oxå velvet! men du, rotten är ju inte död?

2010-06-24 @ 23:55:51
URL: http://sophedeluxe.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0