Rive Gauche, 21 ans - - -



De här filmerna ska jag se så fort jag har tid - - -

- Lost in translation

Sofia Coppola är för fin hon. Jag älskar den här filmen, inte för att den är spännande eller komisk eller ens knappt visuellt vacker, men för att den perfekt fångar känslan av att vara ensam på ett hotellrum i fuktiga mysbyxor, lakan som luktar det där puderaktiga sköljmedlet de har och kalla panoramafönster man ser sin grå spegelbild i. Karaokescenen får mig alltid att le stort.

- An American in Paris

Gene Kelly är gentlemannigt maskulin på klassigt femtiotalsvis och dansar ballet i 17 minuter samtidigt. Iförd tighta byxor. Han ler och sjunger och blir vansinnigt förälskad i en smärtsamt söt och petite fransyska med lockigt lolitahår och persikoläppar. I Paris. Ska jag upprepa - allt detta Iförd tighta byxor!

- The Royal Tenenbaums

Familjen Tenenbaum bor i ett lite underligt hus, nästan ett litet slott, där tapeterna är av mönstrad chintz, där det finns ett förråd med bara brädspel och där familjens efternamn vajar på en flagga på husets torn. I det underliga Tenenbaum-huset bor den underliga familjen Tenenbaum. En av dem är Margot Tenenbaum, som iförd pälskappa, kletig kajal och rosa fingervantar röker i smyg, ser på TV i badkaret, kysser pojkar på tunnelbanan och reser upp ett tält i biblioteket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0