Bladtunnt porslin, bläckdoft och Mick Jagger






Tillbaka i det sterilt vita kontoret, tristessens högborg.  Det spöregnar ute och världen är gråare än någonsin, men inte alls på ett monokromt, elegant sätt utan på ett vanligt småstadssätt dekorerat med möglig balkongplast, rostiga brandstegar, doft av nylagd asfalt och komposttunnor. Jag vill bara ut härifrån. Det är så tyst att jag kan höra håret växa ut.    

Det otåliga krypandet under skinnet dödar långsamt. Ska det inte vara en bra sak att got you under my skin? Det är i alla fall så jag tolkar det när Frankie sjunger. Den sången och trumpeterna som hör till får småstadsregn att bli vackert. Ingenting är vackert idag. Det var inte såhär som Frankie menade alls.
   Du kravlar runt under mitt skinn som de där äckliga alien-räkorna som hoppar in genom öronen på folk i The Faculty. Inga trumpeter överhuvudtaget. Inte ens en ihopknycklad biltuta.

 Nervositeten är olidlig. Errol Flynn ringer. Jag hackar tänder. Vart tog min viktorianska quick wit vägen? Hjärnan som vanligtvis är smockfull med teser och ord gapar blank och ihopskrumpnad. Allt jag säger kommer ut med den där konstgjort gälla söt-rösten jag använder mot folk då jag :

- Är nervös och alla meningar på tungan skjutsas ut samtidigt som ett ultra-pitch piff och puff-pladder
- Då en pinsam tystnad uppstår och jag känner att någon måste säga något och det kan lika väl vara jag
- Egentligen hatar personen som tilltalas men av olika anledningar måste bete mig som en normal för att jag tjänar på det
- Komination av alla ovanstående.

Jag vill inte gå omkring och låtsas-sympatisera, bete mig som en vrickad knäppgök, bara för att jag endast kan vråla och skrika åt folk som jag känner riktigt bra. Jag är arg. Och ledsen. I de råaste former. Och samtidigt pirrar det som om någon nyss hällt ned en hel flaska l'eau mineral - gasseuse rätt ned i magen på mig.

Det här är inte bra alls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0